Aby vaše turbo dlho vydržalo

car2

Turbodúchadlo dnes nájdete pod kapotou každého auta. Ako každý iný diel, aj turbo sa môže raz pokaziť. Správnou starostlivosťou však môžete jeho opravu oddialiť. Ak neviete, ako sa oň starať, poradíme vám v nasledujúcom článku

Kvalitný olej je dôležitý

Rotor turba sa môže otáčať v rýchlosti až 250 000 otáčok za minútu. Pri takejto rýchlosti je dôležité kvalitné mazanie. Dbajte preto o včasné vymieňanie oleja po počte kilometrov odporúčaných výrobcom vášho vozidla alebo aj o niečo skôr. Starý olej totiž obsahuje mnoho nečistôt, čo postupne znižuje jeho mazaciu schopnosť. Všeobecne odporúčaný počet najazdených kilometrov je 15 – 20 tisíc.

Začnite zľahka

V prvých minútach jazdy nevytáčajte motor do vysokých otáčok. Aby olej dobre mazal, potrebuje sa najskôr zahriať a rozprúdiť v motore. Pred tým, ako zvýšite otáčky, preto nechajte motor zahriať pokojnejšou jazdou v nižších otáčkach. Motor sa tak pekne premaže a bude správne fungovať. Otáčky pridajte, až keď sa motor zabehne.

Aj vysoké otáčky sú potrebné

Počas jazdy je vhodné, aby ste motoru dopriali aj vysoké otáčky. Predídete tak zatuhnutiu regulačných lopatiek. Pri vysokých otáčkach sa regulačné lopatky pohybujú v krajných polohách, čo eliminuje riziko ich zatuhnutia.

Nechajte ho vychladnúť

Pred vypnutím motora netúrujte auto do vysokých otáčok. Po dlhšej jazde tiež nie je vhodné motor hneď vypnúť, aby nebol vystavený vysokým teplotám. Motor preto nechajte bežať podobu približne jednu minútu. Už za niekoľko desiatok sekúnd sa turbodúchadlo ochladí a vy sa vyhnete jeho poškodeniu. Ak nechcete po zaparkovaní stáť na mieste, zvoľte na záver cesty pokojnejšiu jazdu v nižšom tempe.

Kontrolujte vzduchový filter

Porucha turbodúchadla môže mať príčinu aj v starom vzduchovom filtri. Jeho úlohou je zabezpečiť, aby sa do turba dostával len čistý vzduch. Ak je zanesený, či dokonca poškodený, prepúšťa do turbodúchadla nečistoty zo vzduchu. Tieto nečistoty potom môžu spôsobiť poruchy turba.